Utkast: Okt. 20, 2011

Här sitter jag och bloggar efter jobbet, igen.
Vad rätt jag hade som skrev om det i mitt förra inlägg. Fick återigen uppleva det på jobbet, helt otroligt.
Hur som helst. Såg någon skriva på facebook om en video, bystander effect. Det hände nyligen att en liten flicka blev överkörd av en skåpbl i Kina, 18 människor går förbi, ännu en bil kör över henne, tills en städerska plockar upp henne, flyttar på henne och kontaktar föräldrarna. Det finns massa liknande videor på youtube om man söker, bland annat med test som man gör. Alltså skådespelare som spelar att det har hänt de något, och man tittar på hur lång tid det tar för någon förbipasserande att reagera. Var är moralen? Vad är det här, kan det ens kallas för mänskligt enligt dess definition? Jag finner helt ärligt inga ord för det här.
Min vän i Uppsala berättade till exempel i helgen om hur hon var påväg från jobbet och såg en gammal tant ligga på gatan. Ingen gjorde ett skit. Hon däremot stannade med bilen för att kolla läget. Då kommer det fram en kille och frågar om hon känner tanten. Det visar sig att hon är dement och har flytt ifrån ett ålderdomshem. Hon ser numret på hennes rullator, ringer och kör dit henne. Varpå hemmets chef tackar henne starkt. Vi påpekade bland annat hur sjukt det var att hon ens lyckades komma bort, för tanten hade inte gått i fem minuter, snarare kommit en 30 minuters sträcka.
Jag vet inte hur många gånger jag själv sett olika saker påväg hem från jobbet, krogen alltså. Alla gånger har jag agerat eller ringt polisen. En gång körde en kille i millimeters avstång på motorcykel förbi oss på trottoaren, en kille låg på asfalten på en sidgata och blödde från huvudet, en alkoholist ramlade från cykeln, en äldre kvinna höll på att bli bortsläpad av en okänd man, ofrivilligt. Varje gång har jag gjort något. Är jag den enda människan som hellre själv skulle dött, än att leva med något sådant samvete? Vad handlar detta om egentligen. Psykologerna säger i dessa exemplar videor att det handlar om att vi är en grupp människor, att varje individ förväntar sig att en annan kommer att agera. Vilket även visat sig att när en person velat hjälpa till, då kommer resten också.
Huvudpoängen med detta är egentligen det jag brukar säga. Och det är att jag vet till hundra procent att om det skulle vara så att jag själv skulle hamna i en sådan sits, så vet jag att jag inte kan räkna med någon annan än mig själv (vid knapp reaktions tid). Helvete, helvete helvetee.
Jag är så besviken.

Kommentarer
Postat av: Gisela

Det där med tanten, personalen kan OMÖJLIGT ha koll på alla hela tiden, då de oftast jobbar två personer på kanske 18 gamlingar. Allt handlar om hur jävla lite pengar det finns inom vården, speciellt äldrevården. Dessutom är det olagligt att låsa in dem, vilket på ett sätt hade varit säkrare för de gamla.



Det är en sjuk värld vi lever i, där pengar inom vården går till ungdomar som tex inte kan ta ansvar och använda preventivmedel och istället gör aborter ;-)))



Ang. videon. No comments. Det där är bara så sjukt och får en ännu en gång att tvivla på mänskligheten.

Postat av: essay service

It's very interesting to lok such videos. People can see a lot of useful things there.

Postat av: Arijana

Jo men att de inte hunnit hitta henne på den långa tiden, fatta hur lång tid det tar för en dement tant med rullator att gå en sträcka som för oss tar 30 minuter. Och när min kompis kom tillbaka med henne verkade de inte ha gjort några särskilda åtgärder. I såna fall är det ju akut, hon kunde ha dött liggandes där:/

2011-10-21 @ 10:30:59
URL: http://shittypositive.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback