Onödiga uttryck.

Jag kan inte påstå att jag har det bästa ordvalet alltid eller ordboken. Men jag vill ändå ta upp ämnet.
Det finns vissa symboler, ord eller benämningar som för många människor inte har mycket kraft eller betydelse alls i sig. Dock så finns det även de som av samma sak blir sårade, ledsna, mår dåligt, påminda om hemska upplevelser, som skapar hat osv osv. Jag är den typen som försöker låta bli att säga sådana för att jag själv vet hur det är utifrån erfarenheter.

Före detta Jugoslavien kriget. Många invånare i det dåvarande landet var ortodoxa, vilket innebär att de tror på fadern, sonen och den helige anden. Detta visar de genom att ta upp tre fingrar, tummen, pekfingret och långfingret. Under krigets gång var detta en symbol för hat mot andra religioner och folkslag. Man använde det även i många liknande sammanhang efter kriget, och det används fortfarande idag i just samma syfte.

Personligen har jag en förståelse som inte många andra människor har i blodet. Jag är godtrogen och vill alltid, alltid tro det bästa och att människor egentligen inte menar det. Men samtidigt så var jag där, dock inte på samma sätt som många fler var. Deras mammor, bröder, döttrar & söner blev kallblodigt mördade i kriget där de tre fingrarna stolt visades upp upprepande gånger. Även om symbolen står för något annat så kommer den för resten av livet i dessa människors ögon kopplas till ett mord.

Fortfarande så kan inte lilla jag sudda ut det symbolen i grund och botten betyder. Däremot har jag alltid ansett och kommer alltid anse att religion är en privatsak. Sverige är ett klokt land, som inte har haft krig på nästan 200 år, och det är inte utan anledning. För som vi i Sverige känner till så är politik & religion två väldigt känsliga ämnen. Min mening är helt enkelt att man kan välja sina tillfällen för vissa uttryck.


Kommentarer
Postat av: Morteza

Fint sagt. Symboler har betydelse, mer eller mindre för olika människor. Samtidigt så har vi yttrandefrihet här si sverige, men jag tycker inte att bara för att man har rätt och friheten att göra/visa osv en sak, så behöver det inte betyda att man behöver göra det, bara för att visa en ståndpunk, vilket Vilks fallet klart visar.



Bara för att man kan göra en sak, så behöver man inte göra det när man vet att folk blir sårade eller ledsna.

2010-05-27 @ 17:16:02
Postat av: magzza

hej! hvala za komentar, a drago mi je i sto smo se upoznale :) bas sam mami rekla i drago joj je bilo! vidimo se, kramar

Postat av: melisa

pametnica moja :)

2010-05-29 @ 12:41:26
Postat av: elzana

Du har så rätt i det här, och det är på tiden att någon tar upp det :) Pametna si mi ti duso ;)

2010-05-29 @ 22:47:48
URL: http://elzanakadric.blogg.se/
Postat av: amela

U pravu si.. finns ingen klokare människa än dig älskling :)

2010-05-30 @ 01:35:27
URL: http://amela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback