Högskolenivå.

Idag fick vi vårt tentaresultat i en kurs vi gjorde nyligen. Detta får man självklart reda på när man vaknar och ser att folk skrivit på sin status på facebook att de antingen har en dålig dag eller att de har klarat av tentan. Jag blir glad när mina vänner har klarat tentan, det blir jag verkligen. Även om jag själv inte har gjort det, vilket jag i detta fall heller inte gjort. Man blir ledsen och besviken på sig själv varje gång man får ett dåligt resultat, det är nästan en självklarhet. Och jag vet att man inte kan grubbla över det för mycket och det gör jag inte heller.

Men det underlättar ju absolut inte att alla som klarat den går runt och skriker om det. Det får inte oss andra att må ett dugg bättre. Snarare tvärtom. Det jag inte förstår är hur folk tänker när de gör just detta. Om jag klarar en tenta är jag glad för min skull men då går jag inte runt och säger det om inte någon frågor självfallet. Vi kämpar alla för oss själva, det är faktiskt ingen tävling.

Tävlingen börjar först i arbetslivet, för då spelar inte betygen någon roll. Då spelar egenskaper, erfarenhet och ett cv den största rollen. Så huvudsaken är att man har klarat sin utbildning, oavsett om det blir samtidigt som alla andra eller inte. Någon vacker dag kommer vi alla, som inte ger upp för några omtentor, stå där med vår examen och ett minne för livet från vårt underbara studentliv som vi aldrig kommer kunna uppleva någon annan gång i livet. Kanske kommer vi vara ännu mer stolta över den just för att vi kämpat oss igenom denna tid i livet och lärt oss fruktansvärt mycket om oss själva och fått nya kunskaper.

Jag saknar min syster. Hon kommer på torsdag. Jag räknar minuterna.

Kommentarer
Postat av: amela

jävligt bra sagt arijanaa, du är klok du! <3


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback