Svenska tjejer är inte blonda, de är råttfärgade.

Jag gillar såna här dagar, när man får vila upp sig från alla och sitta själv vid datorn och käka en kladdkaka helt själv. Det är få människor som uppskattar ensamhet, i do, men inte alltid.

Jag känner lite för att ta upp ett ämne/en fördom som jag tänkt på ganska mycket den sista tiden. Jag ogillar skarpt fördomen om att svenska tjejer ska vara blonda och blåögda.
Blåa ögon har ju faktiskt många, men långt ifrån alla. Men det här med håret, alltså ibland undrar man ju om folk skämtar när de frågar om det verkligen är sant. Mer än (min egen statistik) 60 % måste ju färga håret blont från att det har varit råttfärgat, vissa har även mörkare hår då man ser värsta utväxten. Och de tjejer som inte har färgat sitt än kommer att göra det bara för att människor har en viss syn på hur svenska tjejer ska se ut och bete sig, och till slut faller man för det för att "passa in". Det är hemskt att säga men det känns som att även tjejer som inte har rätt utseende men som är svenskar, faktiskt hamnar lite utanför och blir behandlade annorlunda.

Själv är jag ju utländsk, men har både svenska och utländska vänner, blonda som mörkhåriga av varje grupp. Jag vet inte om det är nojja just pga att jag själv faktiskt inte är svensk eller om det verkligen är så att det skiljer sig på beteendet beroende på vad man har för hårfärg.

Dessutom vill jag påpeka att jag några gånger på jobbet har sagt att jag är från Umeå (vilket jag är, men inte ursprungligen) och då har jag fått reaktionen men vadå var är du ifrån egentligen. Då brukar jag svara vadå egentligen, jag är svensk, vad skulle jag annars vara? Och då tittar de på mig som en idiot. Det känns lite som att det finns många oallmänbildade människor som verkligen inte är medvetna om att det finns svenskar som är riktigt mörka, i hårfärg och ögonfärg. Jag tycker att det är sjukt om jag nu hade varit svensk att inte denna personen trott på mig, kul att man inte kan känna sig hemma i sitt eget land.

En annan rolig sak är att jag varit med om att man gett mig komplimanger för mina fina blåa ögon, då jag endast haft blå ögonskugga. Om detta nu är något vi ser förbi så snabbt och egentligen inte kan skilja på, varför är det i slutändan så jävla viktigt för alla?



Introduktionsvecka i Kalmar


Kommentarer
Postat av: gisela

Men det ligger ju i dragen ansiktet typ. Man ser när en brunett är svensk p.ga ansiktsdragen, jag såg direkt att du var utländsk (blev dcok lite konfuderad då du pratar svenska utan brytning). Ta inte illa upp när de frågar vart du egentligen är ifrån, inget negativt ju! Fast sen blir man trött på dubbelmoralen som finns bland folk, målet är väl att man ska känna sig som svensk? Annars klagar de la på om en invandrare inte anser sig vara svensk.



AHhhhhhhhhh rörigt, hope u get my point? Det med blonda svenska tjejer stämmer dock. Känner max typ fem äkta blonda tjejer :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback