Best summer ever.

Jag är sugen på att skriva om något men inte säker på vad. Kanske lite om världens bästa sommar?
Har ju varit borta i nästan 2 månader så kan inte direkt sätt igång med detaljer men i alla fall berätta vart jag hängt. Det började med att jag och min vän Karin bokade en biljett till Kroatien, destination Zadar.
Det var faktiskt rätt så spontant ändå, vi hade inte bokat något boende heller utan stack bara. Det visade sig vara det bästa beslutet jag gjort på länge.
Vi tillbringade en dag/natt i Zadar vandrandes runt genom underbart fina gamla stan, för att sedan träffa lite roligt folk som jobbade i en bar och chilla till 6 på morgonen när vår buss till Makarska gick.
5 timmars bussresa för att komma till 30 grader värme, där min väska går sönder utanför en turistbyrå, grabbar första bästa boendet som också visade sig vara kung och direkt sticka till stranden.
Sedan fortsatte det i ca 8 dagar med noll sömn, fest, underbar mat, sköna människor, snygga bartenders, sol och baaadd.
Sista kvällen kom vi på att vi inte någon kväll hade festat riktigt hårt någon gång på natten, så vi sprang till baren och satte igång med alla sorters shots och alkoholsorter. Efter ca 1h var vi ställets centrum och hade såå roligt.
Klockan 12 skulle vi vara ute ur rummet, och kl 7 ungefär kom vi hem och hade inte packat. Tydligen däckade vi ganska hårt med eftersom jag iaf vaknade med skorna och allt på. Panik? Ja. Slängde ihop allt på en halvtimme för att låsa in väskorna på stationen och dega på stranden en sista dag innan färd till Banja Luka (min hemstad i Bosnien) senare på kvällen.
Innan Karin stack hem för att jobba tillbringade vi en underbar helg även i Banja Luka med mina barndomsvänner, lite bosnisk mat, min mormor, absint, bosnisk kass musik, jag fick även Karin att både röka och dricka öl. Success.
Karin åkte hem för att jobba på Borgholm och jag fortsatte vara kvar i Bosnien med mormor.
Jag läste, umgicks med vänner, festade, lärde känna människor, gick runt i min hemstads gator och bara njöt.
En dag kom min vän Melisa med hennes pojkvän och hämtade upp mig för en roadtrip.
Så vi åkte till hennes pojkväns hemstad och var där i någon dag för att sticka vidare till Sarajevo, Bosniens huvudstad.
Vi fick uppleva allt ifrån historia, fest till fotbolls-vm. Riktigt rolig vecka även detta.
Sedan kom min kära syster och andra släktingar även förbi, som man fick umgås med.
Jag kan sammanfatta den här sommaren som min värsta samtidigt som den varit min bästa. Jag har lärt mig så mycket om mig själv, mitt hemland, Sverige, min familj, människor i allmänhet och situationer.
Men jag ångrar inget, tvärtom; jag grät när jag skulle hem.

    
    
    
    
    

    

I want back.



Kommentarer
Postat av: Anonym

och bosnisk mat är? Cevapi? Burek? Plejskavica? Pasulj? Vore intessant och veta vad "bosnisk" mat är

Postat av: Marko

och bosnisk mat är? Cevapi? Burek? Plejskavica? Pasulj? Vore intessant och veta vad "bosnisk" mat är

2010-08-16 @ 01:06:53
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Arijana.

Ja, det är några exempel på bosnisk mat. Sen räknar jag också friske kifle(färskt bröd), pariser(salami) osv som bosnisk mat, för det äter man inte här. Sen fårost osv, som man har på mackor.

2010-08-17 @ 00:13:42
URL: http://shittypositive.blogg.se/
Postat av: Marko

Hm. Jag som trodde det var typisk serbisk mat allt det där (om man ska vara lika korkade som alla ni). Ska man vara politiskt korrekt så säger man Jugoslaviska mat eller balkanmat. Men bosnier, serber, kroater är ju inte direkt politiskt korrekta idag.

2010-08-17 @ 00:17:36
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Arijana.

Jag skulle gärna säga så, men Jugoslavien finns inte längre. Och eftersom serberna (förutom du) troligtvis inte vill kännas till vid sådant så behöver inte jag anstränga mig för att tillfredsställa allas politiska åsikter.;)

2010-08-17 @ 00:21:01
URL: http://shittypositive.blogg.se/
Postat av: Marko

Nu är du ute på hal is. Jag har sagt åt dig om det där gång på gång. Men okej, som du vill. Om jag är serb då är du muslim. Ingenting annat och aboslut inte "bosnier". Eftersom min far är serb som är född i Bosnien så är du en muslim som är född i Bosnien. Dvs det finns inga bosnier enligt dig, eller jo för att vara bosnier så måste man vara muslim och inte kristen. Så som många andra ser det.



Och detta handlar om vad som är rätt o fel. Så nej Arijana, du har inte ätit bosnisk mat där nere utan Jugoslavisk mat eller balkanmat. Så heter det, finns ingenting du kan göra något åt. Det enda bosniska du kanske har ätit är ratlog (eller vad fan det nu heter) och det är inte ens bosniskt utan turkiskt. Samma sak med cevapi om man ska vara helt korrekta...

2010-08-17 @ 00:29:25
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: magza

vidim da ti je super bilo! a meni je trebalo vremena da poubijam sve muhe hehehe. kramar

2010-08-17 @ 00:43:25
URL: http://missmagzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback