Humanity?

The true-life story of Paul Rusesabagina, a hotel manager who housed over a thousand Tutsi refugees during their struggle against the Hutu militia in Rwanda.

Det har gått fem år sedan den här filmen gjordes. "Hotel Rwanda". Jag hade inte sett den förrän ikväll. Fråga mig absolut inte varför. Dessa filmer är det bästa jag vet, något som påminner oss i västvärlden om att det sker saker utom vårt räckhåll. I början av filmen tänkte jag nästan varför jag inte hade sökt programmet mänskliga rättigheter i första hand när jag ansökte till högskolan, men ganska snabbt efter när jag såg att även Paul är en hotell manager och hjälpte över tusen Tutsi flyktingar via sitt yrke så förstod jag att jag på många andra sätt kan bidra med min hjälp. "Schindlers list" var en film som utgavs 10år tidigare.

Oskar Schindler uses Jews to start a factory in Poland during the war. He witnesses the horrors endured by the Jews, and starts to save them.

Ännu en man som offrade mycket för att hjälpa många människor. För den som räddar en person, räddar hela världen. Bara att det finns/fanns 2 så oegoistiska människor i världen ger mig hopp om en bättre värld. Det finns inga gränser för hur långt vi är ifrån en perfekt värld, men vi måste tro och kämpa för att vi kommer närmare. Jag tror att många människor väljer religion som en trygghet i just detta syfte. Många religioner ger människor förhoppningar och löften om att hur det än slutar på denna jord så kommer det en vacker dag bli bra. Men trots att religioner är skapade just för detta så har även det för många gånger använts som något att döda för. Det kommer alltid finnas goda människor, men det kommer också alltid finnas de som manipulerar och styr oss mot fel håll för makt.

Mina föräldrar har kämpat i 13år för att jag och min syster ska kunna leva ett normalt liv. Det hela började när jag var 3år gammal, i Banja Luka. Jag var utanför vårt hus och lekte på gården. Under den stunden hann det åka förbi ett fåtal stridsflygplan. Stridsflygplan är otroligt högljudda, flyger lågt och man kan skilja de åt. Jag som treåring hörde något ljud, lyfte upp huvudet och slutade le. Nu var leken slut och mitt liv började styras åt ett kanske ödesbestämt håll. Jag vet inte. Jag vet att jag frös till is, jag rörde inte en min men ändå så rann det tårar från mina små kinder. Mamma tog in mig hastigt i huset igen. Det här var ett moment när jag såg min framtid rakt in i ögonen. Jag är medveten om hur min tillvaro ser ut för stunden, men ingen av oss vet vad som väntar oss i framtiden. Vi har sagt "never again" förut.




Här var jag mellan 8-10år gammal, en av många flyktingar i världen.
Moskén "Ferhadija" som finns på bilden (byggd år 1579 under Osmanska riket) förstördes under början av kriget år -92. Videon under visar när man ska inviga återuppbyggandet genom att lägga första stenen.
Detta är den 7 maj 2001.



Jag vill även klargöra att jag inte är för återuppbyggandet av moskén. Jag vill med detta visa att vi trots att det har gått 13 år sedan kriget i ex Jugoslavien, inte kan komma överens utan våld.



Här ruineras en känd bro "Stari Most" i staden Mostar.
Byggdes likaså under Osmanska riket år 1566.
Den nya bron invigdes år 2004. Staden är än idag uppdelad på en "katolsk" och en "muslimsk" sida.

Bron separerar grupperna åt.


Kommentarer
Postat av: Marko

Det är helt hemskt.

Religion borde totalförbjudas. Roten till allt ont.

Postat av: Moa

Håller med Marko helt, religon är verkligen orsaker till (i princip) alla krig.. Varför kan inte folk bara ta det goda ur religonerna.

Bra skrivet darl

2009-11-22 @ 14:06:03
Postat av: Natalie

Jag ryser.

Dock håller jag inte med MArko. Trots att jag inte är sådär jättereligös så tycker jag inte att religion borde förbjudas. Problemet ligger inte i tron utan i oss människor som måste lära oss att respektera att alla tror och är olika. Det finns alltid något annat att kriga och döda för. Jaja. Ta hand om dig :)

2010-01-23 @ 18:42:28
URL: http://natalieriksson.bubbleroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback